Jest takie powiedzenie „jesteś tym, co jesz”. Jest jeszcze jedno powiedzenie, które jest równie ważne - „Jesteś produktem swoich nawyków”. Użyj analogii do liniowca oceanicznego - jak pokierowałbyś nim, aby zmienić kurs w znaczący sposób? Bardzo powoli, ale konsekwentnie. Gdybyś mógł sobie wyobrazić liniowiec oceaniczny, bardzo łatwo obróciłbyś kurs - o ułamek stopnia w kierunku, w którym chcesz iść. Ktoś, kto obserwował statek, nawet nie zauważyłby, że coś się stało. Z biegiem czasu efekt małej zmiany kierunku rośnie i staje się coraz większy. Po dotarciu do miejsca docelowego możesz znajdować się setki lub tysiące kilometrów od oryginalnej nawigacji. Gdybyś próbował od razu kontrolować ten liniowiec oceaniczny, czy odniósłbyś sukces? Prawdopodobnie przesadziłbyś i spowodowałbyś wypadek lub zszedłeś z kursu tak bardzo, że straciłbyś czas na ponowne skorygowanie kierunku.

Co to ma wspólnego z pieniędzmi i nawykami? Wszystko Jeśli Twoim celem jest zarobienie lub zaoszczędzenie większej ilości pieniędzy i zdobycie wielu świetnych pomysłów, a następnie próba zrobienia tego wszystkiego naraz, co by się stało? Błąd! Żadna z wielu wprowadzonych przez ciebie zmian nie będzie trwała i nie przyniesie żadnego efektu. Co powiesz na pójście na pół-nar i wybranie zmiany, którą możesz łatwo wprowadzić, i dokonywanie tej zmiany przez długi czas? Prawdopodobnie odniesiesz większy sukces. Jest to jeden z sekretów, jeśli chodzi o zmianę nawyków finansowych i pozwalanie czasowi rozwinąć swoją magię. Jeśli dokonasz zmiany, która jest ledwo zauważalna (tj. Bezbolesna), ta metoda nie stanowi większego obciążenia.

Jakie są tego przykłady? Czy słyszałeś o czynniku latte? Czynnikiem latte jest stopniowa zmiana każdego dnia - nie kupowanie tej filiżanki kawy i oszczędzanie pieniędzy. Biorąc pod uwagę częstotliwość filiżanek kawy, które ktoś kupiłby przez całe życie, przyniosłoby to znaczne oszczędności. Inną wersją jest zamiast kupowania latte, kupowania zwykłej kawy i dodawania mleka lub śmietany. Oszczędziłoby to na przykład 2 USD dziennie. Po 365 dniach zaoszczędziło ci to stopniowej zmiany nawyków o wartości ponad 700 USD rocznie. Analogia liniowca pokazuje efekt zaostrzenia zmiany, aby była jeszcze większa. Co byś zrobił z 700 $? Powiedzmy, że zainwestowałeś go przez 10 lat. Oprócz wkładów w wysokości 700 x 10 lat zyskujesz także zwrot z tej inwestycji. Jak można się domyślić, zarobiłeś 3500 $ w zamian w ciągu ostatnich 10 lat - średnio około 5% rocznie. Teraz efekt się zwiększa. Następnie możesz wziąć te pieniądze i zdeponować je w RRSP i uzyskać zwrot podatku, który jeszcze bardziej zwiększyłby efekt.

Czynnik latte został pobity na śmierć w wielu blogach i kręgach finansowych. Punktem tego czynnika latte jest przykład małego nawyku, który przy konsekwentnym stosowaniu przez długi okres czasu może prowadzić do dużych zmian. Istnieje wiele innych nawyków, które mogą osiągnąć ten wynik. Co powiesz na zaoszczędzenie 1 USD dziennie na kupowanie bananów w lokalnym sklepie spożywczym? Co powiesz na nieco lepszą taryfę dla taryfy twojego telefonu komórkowego? A może kupisz proste członkostwo na siłowni zamiast członkostwa typu deluxe, które zawiera mniej, ale dokładnie odpowiada Twoim potrzebom? Co powiesz na marnowanie trochę mniej jedzenia każdego dnia i kupowanie trochę mniej? Może trzymasz komputer, telefon komórkowy lub samochody, którymi jeździsz rok dłużej niż wcześniej? Zadaj sobie pytanie, jaki może być kompromis w tych sprawach - ale jeśli tak naprawdę nic nie stracisz, znajdziesz nawyk, który generuje więcej pieniędzy.

Istnieją techniki, które mówią, że musisz robić rutynę przez 21 dni, aby się trzymała. Zasadniczo oznacza to, że jeśli robisz to tak długo, automatycznie nawiążesz nawyk. Zajedzie tak daleko, że jeśli tego nie zrobisz, przegapisz to! Dlaczego nie być kreatywnym i zobaczyć, jakie nawyki możesz zmienić, aby z czasem dodawać efekty?